Op de schaal van de wereldproblematiek staat stress over wat je aandoet onderaan, dus ben je oppervlakkig als je je hier druk over maakt
‘Ik heb laatst een halve nacht wakker gelegen van de vraag wat ik aan moest doen naar die workshop. Ik vind het zo oppervlakkig van mezelf dat ik wakker lig van kleding!’ Dit stond in een appje van een klant. Ze worstelde met het verlangen er goed uit te zien terwijl ze zich daar tegelijkertijd schuldig over voelde. Ze vond dat je je niet druk mocht maken om hoe je uiterlijk, omdat het gaat om de boodschap die je te vertellen hebt. En bovendien (en vooral): op de schaal van de wereldproblematiek kwam stress over wat je aanhebt volgens haar dus helemaal onderaan terecht… En dus ‘mag’ je je niet druk maken over je kleding en hoe je eruit ziet.
Herken je dit gevoel? Vind jij kleding ook leuk en zelfs belangrijk, maar worstel je ook wel eens met het gevoel dat het eigenlijk maar oppervlakkig is? Dat het gaat om wie je bent en welke boodschap je hebt te vertellen, niet om hoe je eruit ziet?
Dan maak je een denkfout.
Laten we even een voorbeeld nemen dat niet over kleding gaat. Als jij ondernemer bent, heb je ongetwijfeld een visitekaartje waar je logo op staat en een website. Ik weet 100% zeker dat jij hebt nagedacht over de opmaak van het logo en van je website. Je hebt keuzes gemaakt over kleuren en vormgeving zodat je boodschap het beste overkomt. Je wilt dat je boodschap makkelijk te begrijpen is, je er de juiste mensen mee aanspreekt en aantrekkelijk is om naar te kijken. Ik hoor nooit iemand over het feit dat de vormgeving van je website iets oppervlakkigs is. Iedereen vindt het belangrijk dat je website visueel weergeeft wie jij bent als ondernemer en wat je boodschap is. Ik heb nog nooit een website gezien waar platte tekst op is geplaatst zonder opmaak.
Betekenisvol stralen
Nu even de sprong naar styling. Snap je dat bij het lijfelijk uitspreken van je boodschap jouw verschijning dezelfde aandacht in kleuren en vormen verdient als je website? Dat datgene wat je zegt ook wordt onderstreept door wat je aanhebt? Als jij een mooie website hebt met dito visitekaartje, kijk dan eens of wat je aanhebt, hier wel bij past. Heb je je kleding dezelfde aandacht en investering gegeven als je website?
Als je nog moeite hebt om je kledingstyling als belangrijk te zien, denk dan eens aan de natuur. Er zijn zoveel soorten bloemen. Allemaal met andere kleuren en vormen. Al die kleuren en vormen hebben ook nog eens een betekenis: ze trekken bijvoorbeeld bepaalde insecten aan of dienen juist als camouflage. Als je goed nadenkt over bloemen, is er niets oppervlakkigs aan. En dan zijn ze ook nog zo mooi! Ik kan me geen wereld zonder bloemen voorstellen, alleen al hun schoonheid is voor mij genoeg.
Hoe zou dat voor jou zijn als je -net als een bloem- betekenisvol mag stralen? Je pracht mag laten zien maar op een manier die zinvol is? Die precies bij jou past? Niet omdat je zo nodig moet laten zien dat je bijzonder bent, maar gewoon, omdat je hier op aarde bent? Stel je eens voor dat we met z’n allen een grote bloemenzee vormen. Hoe mooi zou dat zijn.
Onderschat de kracht van schoonheid niet. Ook niet die van jou.