‘Ze boeken een kleuren analyse, maar dan zijn ze weg. Ze willen niet een vervolg met mij doen.’ Ik vroeg deze stijlcoach hoe ze haar kleuren analyse deed en hoe het klantcontact eruit zag. Wist ze waarom de klant een kleuren analyse wilde? Vroeg ze door als de klant zei ‘Ik wil weten welke kleuren mij het beste staan’?
Iedere vrouw die voor een kleuren analyse komt, heeft daar haar eigen reden voor. Sommigen hebben iets meegemaakt in hun leven en willen een nieuwe start maken. Anderen zijn ouder geworden en willen weten hoe ze er fris en jeugdig uit kunnen blijven zien. Er zijn ook vrouwen die in hun werk stappen zetten en ineens veel zichtbaarder zijn.
Ze had daar nog niet eerder over nagedacht. Voor een technische analyse is dat toch niet nodig?
Ik vroeg haar om bij haar klanten door te vragen tijdens de analyse.
Ze merkte dat ze anders met haar klanten ging praten. Ineens ging het niet alleen meer om de kleur en of die wel of niet paste, maar het ging ook over wat de kleur kon betekenen voor de nieuwe fase van haar klant.
Door het gesprek op deze manier aan te gaan, werd haar analyse van betere kwaliteit. En werd het ook makkelijker om de klant duidelijk te maken dat ze met de juiste kleur er nog niet was. Een jurk in een mooie kleur, maar die niet past bij iemands figuur, mist de uitwerking die nodig is.
Na wat oefenen zei ze ‘Dat ik hier niet eerder aan heb gedacht. Op deze manier ben ik een betere stijlcoach geworden en zijn mijn klanten ook blijer. Het onhandige verkopen van een volgende sessie is verdwenen. Ik kan gewoon mezelf zijn en mijn klanten laten zien wat er nog meer mogelijk is.’
Heb jij als stijlcoach ook moeite met verkopen? Stokt je adem al bij het idee dat je iets moet aanbieden? Kom dan naar mijn gratis Masterclass ‘Zo wordt verkopen makkelijk’ op dinsdag 02 juli 2024 van 10.00 – 11.00 uur. Daar krijg je 3 tips die je helpen om op een natuurlijke manier ter verkopen.