Ze wilde een kleine capsule garderobe met tijdloze kleding. Nadat we door haar kast waren gegaan en een lijstje hadden gemaakt van items die misten, ging ik op pad om die te zoeken.
Het was de eerste keer dat we samen gingen shoppen. Ik zorg dan altijd voor extra opties zodat we samen kunnen ontdekken wat precies past bij haar en haar stijl.
Snapt ze me wel?
Na afloop vroeg ik haar hoe ze het vond. ‘Het was een geweldige ervaring, ik ga met items naar huis die ik zelf nooit had uitgezocht. Wel vond ik het moeilijk om soms nee te zeggen tegen je. Omdat je zoveel moeite hebt gedaan en ik soms zie dat jij het wel geschikt voor mij vond maar ik er niet blij van werd.’
Ze is niet de enige die dit lastig vindt. Het is spannend, zo’n eerste keer shoppen met een stylist. Vragen als ‘Begrijpt ze me wel?’, ‘Zal ze wel de juiste items hebben uitgezocht?’ spoken vaak door het hoofd van mijn klanten.
Ik probeer altijd mijn eerste reactie niet teveel te laten zien, om mijn klant de gelegenheid te geven eerst zelf te kijken en voelen. En daarbij mag een klant altijd nee zeggen. Graag zelfs. Ik vraag ze altijd vooraf om daar heel duidelijk in te zijn. Ik ben er voor haar, zij niet voor mij.
Zij moet verliefd zijn op het item en blij worden van haar spiegelbeeld. Ik moet zien dat het klopt qua kleur, vorm en stijl en dat het past bij de uitstraling die we zoeken.
De ‘ja’ voel je makkelijker als je ook ‘nee’ durft te voelen
Als zij zich vrij voelt om nee te zeggen, kan de ja ook makkelijker gevoeld worden.
En dat kon ze heel goed! Deze klant ging naar huis met de echte Ja-items die een aanvulling zijn op haar garderobe.
Wil jij ook een garderobe die klopt als een bus? Kom dan de eerste stap zetten op mijn gratis online styling workshop op 15 dec 10.00 – 11.30 uur. Klik HIER voor info en aanmelden